Hej alla!

Vet inte om ni fått mitt mail om att gå med på Facebook.com, den enda som har gått med hittills är Roger.

Det vore väldigt trevligt om så många som möjligt från klassen går med, då kan vi hålla kontakten med bilder och inlägg i vår egen lilla klubb. Det kan nämnas att KY8 har 13 medlemmar i sin klubb KY8.

Det är en trevlig community med hög medelålder. Även flera från KY6 är med som tex. Cissi, Tina.

Annars går det bra för mig, kör själv den här veckan och nästa och då är det Regina och X12 som gäller. Sedan har jag bara ett fordon kvar och det är RC.

Hur går det för alla er andra?

/Maria

Things can only get better

Två veckor på egen hand avklarade.. aldrig har jag tvivlat så mycket på mitt yrkesval som de senaste dagarna..
 andra turen började med att mitt "klargjorda" lok inte hade något fungerande säkerhetsgrepp..  fordonsledningen ville att jag skulle växla till ett annat lok, som stod tre avställda lok framför mitt tågsätt - vid avgångstid.. 
  lyckades övertala dem att vi alla skulle tjäna på att jag multade med framförvarande lok istället.. med en kvarts försening och lokbrist i H som följd kom vi så iväg..

Dagen efter när jag planerat att rulla hem i lugn och ro från cst upptäcker tågmästarn flera bromsblock med genomgående sprickor.. en snabb kalkyl av bromstalet ger på tok för låga hastigheter för att bara stänga av bromsen..
  Avgång närmar sig.. får höra genom högtalarutrop att mitt tåg ska gå från spår sjutton - samtidigt som jag naturligtvis inte fått tag på någon som kan ge mig nåt besked.. många mobilsamtal, vilsna resenärer och ett förvirrat utrop på engelska senare kom vi iväg - tjugo min sena.. 
  När samma tåg anländer till sveriges demografiska mittpunkt står tre kollegor samlade runt en rykande het varmgång på ett annat tåg.. bara till att koppla bort vagnen och växla undan så resten av tåget kunde rulla vidare..
 
Ett par dagar senare - byter av sms på cst och får det glada beskedet att kompressorn lagt av på bakre loket.. en stkhlmsförare ger sig av till hgl för o hämta ett annat..jag väntar.. avgångstid närmar sig.. han kommer tillbaks.. jag kopplar och lägger allt som det ska 
  Startar upp men får inte sms ok - driftstöd kan inte komma på vad det kan vara för fel.. jag rycker i alla sladdar jag ser, kollar att uic går genom hela tåget..ber en annan förare om hjälp - han rycker i alla sladdar han också.. 
  Avgång närmar sig och jag springer bak till andra loket där jag är tvärsäker att allt ligger som det ska..
hytten är inte avaktiverad! mycket pinsamt.. 10 min sena men det tog jag igen på vägen..
  Uppe i varv som jag är lyckas jag ropa "enköping nästa -  avstigning till höger" -  inser i samma sekund att det för fan är bålsta nästa.. blir mycket trött..

Försökte rycka upp mig och tänka att jag haft mitt strul och kunde se fram mot nyrenoverade rc6or och glada kollegor i fortsättningen..
  Tydligen har jag genomrutten karma för ett par dagar senare kommer tåget jag ska byta av inrullande med en redig hjulplatta.. långa disskussioner leder till beslutet att jag får köra ut hela tågsättet till hgl med nytt tågnr och dygnsorder och hämta en x40 istället (med drygt 100 sittplater mindre än mitt 8 vagnars loktåg - rysligt populärt hos resenärerna)
Problemet att jag ju faktiskt inte kan köra x40 löstes m en jourhavande stkhlmsförare.. tjugo min sen - igen

Till detta kommer ett gäng balisfel, brytare som hoppar ur, jordfel rotorström vid skyddsektion..
 - men annars går allt bra!

.. tack guskelov för vänligt sinnade instruktionsförare (tur man åkt med så många så man slipper ringa samma stackare varje gång) och driftstöd som jag lärde mig numret utantill till första dagarna..

Väntar bara på en ospa o möjligen nån slags evakuering för att fullborda denna praktiska genomgång av säo jag påbörjat..

puh - Hoppas ni har det bättre där ute..
kram på er
//jana