Things can only get better

Två veckor på egen hand avklarade.. aldrig har jag tvivlat så mycket på mitt yrkesval som de senaste dagarna..
 andra turen började med att mitt "klargjorda" lok inte hade något fungerande säkerhetsgrepp..  fordonsledningen ville att jag skulle växla till ett annat lok, som stod tre avställda lok framför mitt tågsätt - vid avgångstid.. 
  lyckades övertala dem att vi alla skulle tjäna på att jag multade med framförvarande lok istället.. med en kvarts försening och lokbrist i H som följd kom vi så iväg..

Dagen efter när jag planerat att rulla hem i lugn och ro från cst upptäcker tågmästarn flera bromsblock med genomgående sprickor.. en snabb kalkyl av bromstalet ger på tok för låga hastigheter för att bara stänga av bromsen..
  Avgång närmar sig.. får höra genom högtalarutrop att mitt tåg ska gå från spår sjutton - samtidigt som jag naturligtvis inte fått tag på någon som kan ge mig nåt besked.. många mobilsamtal, vilsna resenärer och ett förvirrat utrop på engelska senare kom vi iväg - tjugo min sena.. 
  När samma tåg anländer till sveriges demografiska mittpunkt står tre kollegor samlade runt en rykande het varmgång på ett annat tåg.. bara till att koppla bort vagnen och växla undan så resten av tåget kunde rulla vidare..
 
Ett par dagar senare - byter av sms på cst och får det glada beskedet att kompressorn lagt av på bakre loket.. en stkhlmsförare ger sig av till hgl för o hämta ett annat..jag väntar.. avgångstid närmar sig.. han kommer tillbaks.. jag kopplar och lägger allt som det ska 
  Startar upp men får inte sms ok - driftstöd kan inte komma på vad det kan vara för fel.. jag rycker i alla sladdar jag ser, kollar att uic går genom hela tåget..ber en annan förare om hjälp - han rycker i alla sladdar han också.. 
  Avgång närmar sig och jag springer bak till andra loket där jag är tvärsäker att allt ligger som det ska..
hytten är inte avaktiverad! mycket pinsamt.. 10 min sena men det tog jag igen på vägen..
  Uppe i varv som jag är lyckas jag ropa "enköping nästa -  avstigning till höger" -  inser i samma sekund att det för fan är bålsta nästa.. blir mycket trött..

Försökte rycka upp mig och tänka att jag haft mitt strul och kunde se fram mot nyrenoverade rc6or och glada kollegor i fortsättningen..
  Tydligen har jag genomrutten karma för ett par dagar senare kommer tåget jag ska byta av inrullande med en redig hjulplatta.. långa disskussioner leder till beslutet att jag får köra ut hela tågsättet till hgl med nytt tågnr och dygnsorder och hämta en x40 istället (med drygt 100 sittplater mindre än mitt 8 vagnars loktåg - rysligt populärt hos resenärerna)
Problemet att jag ju faktiskt inte kan köra x40 löstes m en jourhavande stkhlmsförare.. tjugo min sen - igen

Till detta kommer ett gäng balisfel, brytare som hoppar ur, jordfel rotorström vid skyddsektion..
 - men annars går allt bra!

.. tack guskelov för vänligt sinnade instruktionsförare (tur man åkt med så många så man slipper ringa samma stackare varje gång) och driftstöd som jag lärde mig numret utantill till första dagarna..

Väntar bara på en ospa o möjligen nån slags evakuering för att fullborda denna praktiska genomgång av säo jag påbörjat..

puh - Hoppas ni har det bättre där ute..
kram på er
//jana

Kommentarer
Postat av: Thomas

Å till råga på allt elände så hade du ju heller inte den kamratstödjande (gapskrattande) Martin vid din sida ;D
Kanske ska jag var enbart tacksam för mina första turer som hittills inneburit "kör, vänta kör"-gator hela vägen från Malmö upp till Gävle, eller vad säger du Jana?

2007-08-04 @ 09:36:12
Postat av: Björn

Lugnt tjejen! Har du trassel och strandar på Cst är det bara att slå en signal så bjuder vi på kaffe på Arlanda Express! Trist iofs att höra att du har drabbats av de nya KY-förarnas förbannelse (eldprov och stålbad) men å andra sidan är det sällsynt med så positiva människor som du. Tänkt så här. Nästa gång det dyker upp en KY-elev i fikarummet på jobbet kan du snacka om alla gånger du har haft alla fel och hur du löste det på ett vant sätt. Kallar du dessutom den nya för broiler har du gjort din plikt för SJ-urtypen!
Kör hårt! Euromaint gillar dig hursomhelst!

2007-08-05 @ 01:09:06
Postat av: Joakim

Ajajajaj...
Det låter som om du verkligen har fått slita dina första veckor. Men å andra sidan -det är sådant man lär sig av. Efter ett tag kommer du att klara av alltihop och litet till utan att ens blinka. Ser fram emot den dag jag skall åka pass till eller från H och hör din röst i högtalarna! Det finns för övrigt gott kaffe i Tomteboda också, om du skulle vilja göra en liten utflykt från Hgl!
Själv har jag varit fem veckor i Borlänge på Green Cargos internutbildning, haft litet semester och håller nu på och betar av min praktikperiod. Att gå på bangården på natten i Tomteboda är faktiskt ganska omväxlande (nästan lika dålig som en av Björns vitsar!) och roligt. Bland annat har vi ju helt manuell vallväxling, med en manuellt styrd balkbroms och skjutspassare som står och hivar dojor framför vagnarna, ungefär som i den där gamla dokumentärfilmen om Hallsberg vi såg under utbildningen.
För övrigt lyckades jag tyvärr inte med att välta finlandsfärjan Sea Wind i Värtan, trots att jag gjorde mitt bästa. ;-) Vi skulle hämta vagnar på färjan, och körde på med två vagnar med varsitt motorblock a 118 ton styck och en overksam T44 främst, och det blev tydligen litet för många ton på för få meter för att färjans trimtankar skulle klara av det, så den började luta högst betänkligt. Nåja, det gick bra till sist, även om styrman inte uppskattade våra kommentarer om gummiankor i badkar o s v.
Lycka till, allihopa!
/Joakim

2007-08-11 @ 12:43:28
Postat av: Ulrika

Haha låter som om du har fått din dos av trassel vid det här laget.
Själv kör jag bara 7 turer till på Tågkompaniet sen styr jag kosan nån annanstans...
Ha det gott!

2007-08-19 @ 16:24:59
Postat av: Björn

Joakim: Menar du att mina ordvitsar är av dålig kvalitet? Fü på dig!
Ullis: Grattis till titeln "Klassens sommarjobbare"! ;-) Tänker du avslöja vart du är på väg nånstans eller måste vi gissa själva?

2007-08-20 @ 12:35:11
Postat av: Ulrika

Haha jag har inget klart ännu, men vi får väl se ;-) Den som gissar rätt kanske vinner en brödrost eller nåt ;-)

2007-08-21 @ 20:40:07
Postat av: Thomas

Jag tror nog att du styr kosan till Khn och Tågab, Ullis. Känns som om jag just blev en brödrost rikare ;D

2007-08-22 @ 11:06:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback