Finanskris och lokofili

Hej allihopa!
Nån måste ju ta tag i saken och skriva ett inlägg och det blev jag...
Det är ju endast över 3 månader sen nån skrev sist ;)
Själv funderar jag över hur det går för alla "gamla" klasskompisar runt om i landet, finanskris och allt?
Gör inte ni det?
Har ju hört en del om att folk har blivit varslade lite här och där... hört mycket om indragningar på bl.a. Green Cargo, hälften av ståltågen är inställda m.m.
Så hur är det hos er?

Här i Kristinehamn verkar det lungt än så länge, vi har fortfarande fler förfrågningar på transporter än vad Tågab klarar att ta emot p.g.a. att det inte finns lok och vagnar så det räcker till.
Vi fick till och med JULBORD i förra veckan och det har tydligen inte hänt förut!

Själv saknar jag Boden och Norrland som mest nu när det blir jul och vinter. Där uppe är det mer än en halvmeter med snö redan, gnistrande vitt och vackert, härligt skoterföre och nypistade slalombackar. Jag tycker inte om Ragge och andra elaka människor som ringer och berättar om det fina vädret, skidturer, skoterturer, jakt och fiske och sånt ;D
Jag förtränger att dom har -25-30 grader, strömavbrott i flera dagar och får skotta snö så svetten rinner dag ut och dag in.
Känns inget vidare med all slask och regn som är här just nu och kommer fortsätta många månader till, men om man tänker på jobbet så är det bra så länge det är plusgrader så man slipper alla problem som kommer med kylan, bromsar som fryser, isproppar här och där, sopa växlar m.m. m.m.

I afton blir det att gå lägga sig tidigare än en spädbarn, börjar nämligen jobba kl 3.15 med en uppfriskande tur Kristinehamn-Grums-Kiiiil-Hällefors-Grums-Kristinehamn. En riktig sövar-tur där inte ens ATC´n behagar skrika nästan nåt, och till råge på allt har jag den två dagar i rad.

Ha det bäst och God jul på er alla!

/Ulrika


Kommentarer
Postat av: Bjärven

Ooops, här är man inne och glor för första gången på många veckor och så har någon skrivit bara häromdagen!!! Blir nästan lite lycklig! :-P



Nä, hos min arbetsgivare snackas det inte om nedskärningar - de bara gör utan att säga ett pip innan och sedan är det de anställdas plikt att tycka om företaget ungefär... Mitt i allt detta så passar man på att ha bamsestrul kring de olika schemagrupperna, som för att gardera så att alla har minst en sak att ha ångest för.



Man får ju gratulera Ullis å det hjärtligaste till en tur fram och tillbaka till dessa inspirerande industriorter Hällefors och Grums! Du kommer ju iaf hem samma dygn!



Har f ö precis avslutat en av de hattigaste arbetsdagarna på ett bra tag. Fick köra tåg till svarvning i stora stygga Hagalund, sätta ner hastigheten på samtliga tåg, byta av en förare som kört mot stopp, byta av en förare som fick böldpest (eller kanske förkylning med feber, minns inte riktigt) och sist men inte minst förklara för det lokala förortsfyllot i Ulriksdal att han inte fick åka i hytten till Arlanda även om han bad riktigt snällt! Nämnde jag förresten att vi hade ett allvarligt haveri i kaffeautomaten också?



God jul och gott nytt år på er allihopa!

2008-12-17 @ 01:01:31
Postat av: Thomas

Bjärven:



Var skedde den förklaringen, för Udl-fyllot alltså? Inte i farten förbi nämnda ort väl? ;-D

2008-12-18 @ 23:55:03
Postat av: Bjärven

Jag hade dumpat av tåget vid svarven i Hgl och skulle ta mig tillbaka till civilisationen medelst pendeltåget. Lokalfyllot dök på mig ungefär samma sekund som jag satte foten på pendelplattformen... :-/

2008-12-19 @ 00:53:52
Postat av: Joakim

Tja, här på Gröna Lådan är det litet bistert, som ni säkert har hört & läst om. Strax innan jul kom det ju ett varsel där företaget sade att man hade en övertalighet om 400 personer. Centrala förhandlingar mellan GC och de avtalsslutande fackförbunden skall tydligen föras efter nyår, så man får väl se vad som händer då.



Det verkar klart att det skall bli någon sorts utköpserbjudande för gamlingar i alla fall, men i vilken omfattning och hur det skall utformas är ännu inte känt.



Det har även blivit en del indragningar av tåg och turer, där man har slagit ihop flera taskigt belagda tåg till ett eller två för att få upp beläggningsgraden.



Exakt hur krisen har slagit till mot GC varierar också en hel del från ort till ort. Borlänge t ex har ju mycket stål och skogsindustri, sektorer som har tappat rejält. Likaså har Nässjö tappat en hel del timmerkörningar. CargoNet-tågen går dock med sina fasta längder, många av dem också rejält lastade.



Jag kan tänka mig att folket på Hector sitter och biter på naglarna nu, i och med att de är så pass beroende av några stora avtal inom skog och papper. Å andra sidan verkar t ex TGOJ knalla på ungefär som vanligt -de kör de flesta av sina tåg, om än med något lägre beläggning i en del fall. De har även tagit hem några nya affärer -vodkatåget från Århus och en containerpendel från Vaggeryd till Göteborg, tåg som tidigare kördes av BK Tåg/Inlandsgods Syd/Midcargo.



I Tomteboda verkar vi köra mer och mer konsumtionsvaror till Stockholm - IKEA-containrar till Kungens Kurva och Barkarby, socker till Carlsberg och Coca-Cola, drick-spånk åt Vin & Sprit och Systemet o s v. Det senaste är en helt ny affär med Coop där det skall gå två heltåg med trailers och containrar till Tomteboda varje dag! Även om Svensson kanske blir av med jobbet, så skall han/hon köpa sig en ny bokhylla, en påse chips och en Bag-in-Box och dränka sina sorger! Och det är faktiskt litet småläbbigt att tänka på hur många hundra ton socker vi kör till Carlsberg och Coca-Cola varenda vardag. Hej,tandläkare och överviktsepidemi!



Sammantaget tror jag inte att varslen behöver bli så allvarliga. Det är ganska många pensionärer som går på övertid, och ganska många som skall gå de närmsta två åren, och de 400 personer som sägs vara övertalig kan nog reduceras ganska rejält efter ett par förhandlingsomgångar. Ett av sätten GC har sagt att man skall effektivisera verksamheten och möta lågkonjunkturen på är att se över hela strukturen för godstågsnätet, så det kan ju tänkas att man gör något radikalt, typ lägger ner en åkstation helt, eller tar bort all linjetjänst från någon station. Det verkar också som att man kommer att försöka göra mer och mer radioloksturer av upplägg med lokal växling, för att kunna reducera den stationära personalen på vissa platser och orter.



Det jag är mest orolig för är att GC passar på och tar lågkonjunkturen som påtryckning för att driva igenom en del ideer man har haft kring arbetstider, schemaläggning och turkonstruktion, ideer som jag inte tror är så trevliga. Vi får välan se.



Annars rullar det mesta på i sin gilla gång här på Kungliga Tomteloftet. Jag har numera radioloksutbildning, och kan ses hängandes på vagnar i de mest märkliga platser i Stor-stockholm. T ex tvärs över nedspåren i Rotebro när nån hårdrocksbjörn skulle fram med sitt stresståg till Arlanda...



Jag kan bara hålla med Ullis om att litet snö och kyla vore inte så dumt! Att hänga på vagnar och köra radio i en regnstorm i november är inte ett dugg kul...



Hur går det för er andra då?



/Joakim

2008-12-30 @ 16:45:21
Postat av: Bjärven - igen...

Men Joakim då! Hur hade du tänkt dig att stresståget till Arlanda skulle bli stört av att du korsade nedspåren? Testa stresståget till Stockholm så blir det riktigare! ;-)

2009-02-10 @ 01:21:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback