Min första tur

I måndags var det så dags för min alldeles första egna tur. Dagen började med att det enligt sifo-listan skulle vara två treor, alltså två tågsätt med X40. Men när jag kom ner och skulle byta av så fanns det bara en, den andra stod på bangården i Eskilstuna. Jag ringde fordonsledningen och sa att har ni inte hört av er tidigare så tänker jag inte hämta nåt tågsätt nu när det är 25 minuter kvar till avgång, jouren får fixa fram tågsättet till plattform när jag kommer tillbaka från Arboga föreslog jag och det gick de med på. När jag kom till Arboga hörde de av sig igen och sa att de två tågsätten inte går att multa eftersom den ena har en modifierad bromsdator men inte den som står på bangården, så du får köra med en enkel trea till Stockholm. Puh, skönt o slippa multa vid plattform i Eskilstuna men inte skönt för de passagerare som var tvungna att trängas.....

Rast i Hagalund, skönt.

Ut till tågsättet för att klargöra, då står det en gubbe från Alstom med en dator och en massa sladdar inkopplade överallt och tittar förvånat på mig och säger "ska det här fordonet gå i trafik?" Ja, det ska det svarar jag och han fortsätter och fippla med vad han nu höll på medan jag tar det utvändiga varvet. Tycker inte om när gubbar fipplar med fordon jag ska ut och åka med 45 minuter senare.....

När allting var färdigt, jag var klar med klargörningen och skulle bara stänga dörrarna och ringa till platskontrollen så är det ett dörrhelvete som inte går igen, faaan tänker jag och börjar fundera på hur det var man gjorde nu igen.

Jag gör lilla reseten men det funkar inte, då ringer jag till driftstöd som får guida mig igenom en batterikontaktorreset och han försöker hjälpa mig på olika sätt men dörrhelvetet går inte igen! Gahh, stressen ökar och minuterna går. Till slut bestämmer han sig för att skicka ut folk från Alstom för att hjälpa mig, det tar 10 minuter innan de kommer och då helt plötsligt så får han igen dörren som jag svettats med och gjort hockeytacklingar emot i en kvart......Stängde av dörren och ringde och sa att jag var färdig. Vad gör ställverket i Hagalund då? Jo de lägger ut mig från fel spår, det blir lodrätt i dvärgen på spåret bredvid. Jag ringer upp igen och säger att jag faktiskt står på spår 30 inte 31.....Ytterligare minuter går innan de kan lägga rätt väg för mig och jag kan rulla mot centralen.....Blev 10 minuter sen från centralen och sen fick jag en BF2:a mellan Södertälje och Flemingsberg, men vad kan man vänta sig en sådan dag....

DDU:n i hytten jag satt i hade också fått fnatt (berodde säkert på gubbens fipplande....): utropen fungerade inte, det var frågetecken på ALLA bromsar, det var frågetecken på ALLA HVAC. Men jag hade broms (kollade genom att göra en provbromsning och jag fick "broms till" och bromsarna tog som de skulle, och AC:n fungerade som den skulle. Jag bestämde mig för att ringa in det och inte kolla mer på DDU:n.....Och den ska vara färdigverifierad? Jag undrar det jag.

Men nu kan det bara gå bättre. Och inga mer dörrproblem tack, jag hatar dörrarna på X40 just nu. Men nu vet jag vad jag ska testa nästa gång istället för en batterikontaktorreset, testa dvärgbrytaren istället, det verkar gå mycket bättre.

Nu förstår jag om många inte hänger med i mina resonemang och olika benämningar men det är bara och fråga om något är oklart....

Så mycket att tänka på men ganska kul att köra själv iallafall....:) Läskigt men häftigt.

/Maria


Kommentarer
Postat av: Thomas

Synd att jag inte visste om det där med dvärgbrytaren i förrgår när dörrarna krånglade på det fordon jag körde (ja, ni gissade rätt - det var en X40!). Försökte stänga av dörren som trilskades när vi anlänt till Cst vilket iofs gick bra men det resulterade å andra sidan i att ALLA dörrar gick igen och det gick inte att få upp dem (spred dörren ngt virus, eller??), trots att vi nog tryckte på alla knappar som fanns i förarhytten. Det var bara att häva avstängningen av den aktuella dörren å då gick de andra upp, sen stänga av den igen...yesss, de andra funkade denna gång!
Mystiken kring det första försöket kvarstår dock men resan gick iaf felfritt vidare mot Gävle sen - och i tid dessutom!
Kan dock meddela alla lyckliga X40-förare att om DDUn börjar tokindikera massa fel hit å dit som inte
ens finns så är det batterireset som gäller. Råkade ut för det vid ank i Gävle. Bara så att ni vet...
Men annars så tycker jag nog att fordonet är trevligt och lättkört, dörrarna är dock ett omen än så länge.
Ha det bra allesammans!

2007-07-18 @ 18:58:57
Postat av: Maria

Frågan är om en batterikontaktorreset alltid hjälper mot en DDU som visar en massa felaktigheter....Jag tvivlar på detta.
Råkade återigen ut för problem idag och börjar misströsta lite, ska jag få en enda lugn tur? Denna gången var det autodrop på strömavtagare 1 på den bakre kärran...Bara att springa bak o tvinga upp den andra strömavtagaren. Sen ville inte fordonet köra, trots att jag hade normalindikering i hytten, typiskt dumma, dumma X40.. Det blev en batterikontaktorrestet för att avhjälpa det också. Men denna gången hann jag iallafall iväg i tid från Cst som tur var.
Thomas: Har ni inte fått pappret med vilka dvärgbrytare som går till vilka dörrar? Elller har du inte gått utbildningen än?

Postat av: Björn

Som förare av Sveriges första Alstomfordon kan man bara njuta av era vedermödor. De söta små X3:orna på Arlandabanan beter sig också som om Djävulen himself bodde i kompressorn. Ett balisfel i Lapplands Väsby häromdagen ledde till ATC-fel, H-brytarfrånslag, Hjälpkraftomriktarfel och alla möjliga spännande indikationer i Tåginformationssystemet. Nu hände dock detta på det fordon jag precis lämnat ifrån mig så naturligtvis slapp jag :-P Lite konstigt sätt av Alstom att etablera sig i Sverige dock. Är det inte enklare med lite lobbande och reklam istället för att smyga in defekta fordon och sedan behöva städa upp efter sig i en massa år?
Men men, de vill inget illa och om fem år från nu kommer säkert X40 att vara riktigt hyffsade. Lycka till! ;-)

2007-07-20 @ 19:58:46
Postat av: Thomas

Men X3:s strömavtagarna har väl slutat att överraska er med sina små störtdykningar vid det här laget? ;D
Kan förresten meddela att även den krånglande dörren på det X40-fordon jag författat om tidigare hoppade i form efter batterikontaktorreseten i Gä, något jag glömde skriva innan. Huruvida mystiken med felaktigt felindikerande DDU och trilskande dörrar kan lösas med denna reset förblir antagligen ett mysterium och jag tror inte att jag lär vara klokare kring den biten efter utbildningen.
Ha det bra allesammans!

2007-07-21 @ 11:04:29
Postat av: Maria

Jag har gått och blivit sjuk också av att köra X40, var tvungen att sjukskriva mig i fredags och idag med feber och väldigt ont i halsen. Han jag pratade med på psf:en sa att "det är säkert för att du är ovan vid X40 som du blivit förkyld" och jag är beredd att hålla med. Draget i hytten gör väl att de flesta lokförare som regelbundet kör X40 är småsjuka hela somrarna....Suck,inte roligt att behöva sjukskriva sig när man har egna turer. Men, men, på måndag bär det av igen.

2007-07-21 @ 22:17:34
Postat av: Thomas

Krya på dig, Maria! Vi hejar på dig ang kampen i X40-förarhytten ;) ...som jag själv kommer att bli ordntligt varse om inom en snar framtid.

2007-07-22 @ 10:40:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback