Return to Hellsberg, part II

Precis som för Ulrika hade jag överliggning i Hallsberg på min första tur med gröna lådan. (och ett rum med fönster mot busstationen, så bussarnas backsignaler väckte mig hela tiden. Grrr!) Men jag började med att växla vagnar i Södertälje hamn, och höll på att krocka med en lastbil som tyckte att han hade förkörsrätt över en järnvägskorsning ner i hamnen. Såg litet kul ut när han fick en bredsladd och ställde sig på tvären.

När vi sedan skulle iväg från Södertälje tyckte min handledare att det var dags att testa tyfonen i en lämplig tunnel, vilket jag gjorde. Tyst. Jättetyst. Vi började båda pumpa med tyfonknappar och pedaler, men fortfarande lika tyst. Så jag ringde fjärren, där spontant jubel bröt ut då jag talade om att vi inte hade fungerande tyfon och bara kunde köra 40 km/h. Hur som helst, vi stannade till i Järna och lyckades så småningom få igång tyfonskrället igen.

När vi sedan skulle iväg från Hallsberg på småtimmarna hade det tydligen varit jättestrul i södra Sverige efter en kraftig snöstorm.  Vårt tåg var en timme sent, och stod bakom ett par andra tåg som saknade avlösande förare. Till sist kom vi iväg, och landade i Tomteboda omkring -70. När vi sedan skulle ut därifrån och till sist köra ner till Södertälje verkade bromsarna bråka på varenda vagn i tåget, och så var det ett växelfel i Tomteboda också. Med andra ord, en lagom småstrulig dag.

Idag har vi en rätt så tillbakalutad tur: Vi skall åka pass upp till Gävle, och sedan köra ett tåg Gävle-Älvsjö och sedan ensamt lok till Tomteboda.

Hur har det gått för er andra ute i skogarna?

/Joakim

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback