Igår Biogas-krångel, idag Kustpilen-krångel...

Till och börja med så går mina tankar till den Lokförarelev som var med om olyckan i Kristinehamn, jag kan bara upprepa det Maria skrev: stor kram till henne/honom!


Vad har jag haft för mig idag då? Jo, jag har nu under dessa två dagar defininitvt fått klart för mig att under tur till Västervik eller Kalmar så kan allt kul hända! Visserligen förlöpte färden från Linköping till Kalmar utan några större problem och vi traskade iväg till First Hotel där vi hade våra rum i några timmar. När jag sedan, efter lite vila på rummet, mötte upp handledaren och ombordpersonalen kl 11:00 nere i lobbyn så hade trafikkontoret ringt - personalen på tåg 8310 som avgick 10:44 var tvungna att ta vår Y2:a och lämna deras dito till oss, vi skulle avgå 12:47. Detta p.g.a. att tågdatorn på det drabbade fordonet som lämnades till oss var ur funktion och vi "hade tid" att göra en felsökning. Kul, istället för välförtjänt rast så fick vi genast sätta fart med att försöka få fason på eländet...och vårt fordon som vi haft innan, hade då elegant rullat iväg från Kalmar som tåg 8310. 

Det visade sig att vi dessvärre inte heller mäktade med att lösa problemet med tågdatorn, trots att vi hade Euromaint i telefonen som instruerade oss att leta efter felet i en lucka på utsidan, medans den pinande ishavsvinden från Kalmarsund gjorde sitt bästa för att plåga oss ordentligt.

Vi fick istället göra samma sak som de på tåg 8310 - ta ett annat fordon som skulle avgå senare. Dess personal skulle i sin tur också leta efter felet. Kan upplysa om att inte heller de lyckades, varav det istället blev bussersättning för dem. Det slapp ju vi i alla fall...

Ha det bra allesammans!

//Thomas 

Kommentarer
Postat av: Thomas

Någon som trodde att Y2-eländet som vi fick ställa av i Kalmar, slutade förfölja oss? Åh nej, dagen efter (i fredags) hade vi jour kl 4.30-12.00 och vi trodde på en lugn förmiddag...ända till ca 5.40. Ring ring, sa det i handledarens mobil. Det var Trafikkontoret som meddelade att vi skulle åka pass ner till Kalmar och vara behjälpliga när den avställda Y2:an skulle multas med en annan dito, för att sedan följa med tillbaka med samma tåg. Suuuuck!! Ännu en gång skulle man få bråka med detta fordon och ännu en gång skulle man få hålla på att fumla med samma fordon utomhus (varför sitter alla mojänger i luckor på utsidan på Y2??) samtidigt som Kalmarsunds pinande ishavsvind gladdes ordentligt över vår återkomst till orten.

Men nu ska vi nog ha bråkat färdigt med denna olycksaliga Y2...tror jag...fast vi ska ju till Västervik och Kalmar nästa vecka igen, med andra fordon...hoppas vi.

2007-02-25 @ 10:58:25
Postat av: Anonym

Men tänk vilka historier du kan berätta för barnbarnen sedan! "Jag minns vintern 2007. Då var det minsann riktiga vintrar, och riktiga tåg med för den delen" osv, tills de hivar in dig på hemmet och går och super upp arvet i förtid. ;-P

/Joakim

2007-03-01 @ 22:36:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback