Lite bilder igen då...
Anita beskriver känslan att köra X2
Under min X40-utbildning så lånade vi en av kärrorna i Västerås och åkte en Värnen-runt-runda. Här har vi stannat till i Vara. Eftersom X40 inte är en vanlig syn där så diskuterades det lite i Postvagnen vad tusan den hade i Vara och Kil att göra.
Josef tittade ner till Linköping och här poserar han framför en av de grå kamelerna med fyrkantsnyckeln i högsta hugg.
Ha det bra allesammans!
//Thomas
Finbesök till Linköping
//Thomas
Lokmuggar, för tusan!
Jag har tagit kontakt med Otto på Rostfria Herman, som tillverkar de berömda lokmuggarna och fått följande erbjudande:
Stor mugg i rostfritt stål, graverad/etsad med följande:
Lokförare + namn
Ort + år
och ett motiv
för 279 kronor.
Det finns några olika motiv att välja mellan: Klassiskt Rc-lok, X2, ånglok, "Dollartåget" (ett lyxchartertåg från 1960-talet) och Rc med Green Cargo-logga är väl de han kunde få fram på studs. Andra motiv är möjliga, men kan ta litet längre tid, eller kosta litet mer pengar.
Frakten för ett gäng muggar skulle gå på omkring 100-200 kr, alternativt avhämtning i hans verkstad i Krylbo.
Beräknad leveranstid omkring 4 veckor.
Om det är någon som är intresserad, kan ni väl höra av er till mig, antingen här i bloggen eller på mail, så
skulle jag kunna administrera en gruppbeställning och sedan vidarebefordra muggarna ut i landet. Det går säkert att ordna avhämtning på lämplig lokstation ute i terrängen m fl hallbrovinker också.
En perfekt julklapp till oss själva, eller hur?
/Joakim
Uniformsprovning
De två vagnarna som Uniformståget bestod av stod inte hinderfritt från spår 5 så en hederlig gammal Y1 fick skjutsa in dessa till spår 6 som saknar tråd...
Så ja! Då var de ur vägen och spår 5 kunde nu återigen användas...
Då var butiken öppen...
...men bara för vissa, så håll er undan Ni som inte har VIP-kort ;-D
Skyltdockorna skulle kläs fina. Men tänk er den vänstra dockan med upprullade jeans och stålhättadojor istället för de brallor som den har på sig...brrr..
...så jag valde istället den mer strikta föraruniformen som jag här håller på att prova ut. Lägg märke till lappen som sticker ut under min vänstra arm och "förgyller" bilden.
Med kavajen...
...och med slipover, som måste täckas med kavaj vid användande. Varför kan man ju undra och jag påpekade också det. "Du är inte den förste som säger det" var svaret jag fick. Så de kanske ändrar sig...
Jaha, man kanske skulle ha satsat på en karriär som modell istället? Nä, lokföraryrket passar nog både mig och mitt utseende bättre ;-D
Ha det bra allesammans!
//Thomas
Långtur med Hans af Degerfors
Så ser Hans ut när han kör tåg ;-)
Så ser jag ut när Hans kör tåg =D
Jag blev till och med fotad av Falkenbergs kommun när jag klättrade ner från loket, dom var så ooootroligt tacksamma över att vi körde dit kalken. Dom skulle ju nämligen kalka sjöar däromkring så vi räddade tusentals liv sa han som fotade oss.
Allt gick jättebra och vi begav oss hemåt igen på torsdag eftermiddag. När vi kommer till Tyllered fick vi gå in på sidan och så försvinner linjespänningen. Efter nåt samtal med fjärren så kunde vi konstatera att det brann längre fram och vi fick helt enkelt vänta där :-(
Så här glada blev vi då:
Hans började till och med misshandla loket!
Den röda och granna signalen...
Hans surar
Även jag deppar lite
Som tur var så fick vi ju inte stå där allt för länge innan vi fick fortsätta hemåt. Kom hem lite senare än vad vi skulle, men det är ju gött med lite övertid också. Hade iaf ett väldigt trevligt sällskap så det hoppas jag att vi får göra om.
Kör lungt!
/Ulrika
Bilder
Förresten, när jag tittade igenom korten från den festen så hittade jag även ett 20-tal kort på folks rumpor, jag har inget minne av att jag tagit de korten. Någon som vill kännas vid detta? Tror att någon lånade min kamera. :)
/Maria
Tagen en tidig morgon från bakhytt på väg från Kungsör mot Eskilstuna.
Tåg 220
Hittade en bild på Anita och Hans Kumlin (instruktör, SJ Hallsberg) som jag tog när vi övningsåkte tillsammans i somras. Det var tider, det...
Ha det bra allesammans!
//Thomas
Vut med hjälpfordon
Då har man fått agera vut med hjälpfordon. Kul? Njae, vi kommer till det.
Dagen började som så många andra - helt lugnt utan att några hinder anades under den kommande arbetsdagen. Tåg 220 skulle köras upp till Stockholm och Hagalund. Strax innan Nyköping får jag ett sms som säger att tåg 260, som vi har före oss, har smackat på två älgar utanför Vagnhärad och att det för närvarande är totalstopp på sträckan Nyköping-Vagnhärad. Suck, tänker jag och förbereder mig på en förmiddagsvistelse i den stora stolta staden Nyköping. Men inte då, vi fick kör ganska omgående och gav oss iväg. Strax innan Tystberga ringer fjärren och säger att jag måste stanna i Lästringe och att jag därifrån ska gå som vut med hjälpfordon åt 260 som inte kommer någonstans. Säon åker upp ögonaböj ur väskan och jag går igenom de berörda delarna i paragraferna 36 och 83. Tankarna gick inte helt oväntat till lektionssalen på TCC när vi kuskade igenom detta...
Men allt gick bra, visserligen inte någon höjdare att gneta på i vxl-fart från Lästringe men man blev iaf en erfarenhet rikare. Iofs vet man inte var det där tåget man ska skjuta på dyker upp någonstans men älgfärsen som till sist började uppenbara sig gav tydliga tecken att man närmade sig. Sedan: Haka på, bromsprova, in med skiten till spår 1i Vagnhärad, hänga av, backa tillbaka till växeln, in på spår 2, avsluta växlingen och sedan äntligen på väg till Hufvudstaden 101 min sen..puuuh!!
Jobbig dag? Tja, trött blev man ju och arbetsdagen har en tydlig Jana-klang ;D men om man sedan tänker ett steg längre på vad vår kamrat Martin råkade ut för så bleknar denna händelse totalt i jämförelse.
Martin: Hoppas att du mår bra. Ser fram emot att möta dig fler ggr´"där ute".
Björn: Jag kilade bort till dina hemtrakter, dvs spår 1 och 2 i Cst, och frågade en förare om han sett till dig. Svaret löd: "Björn? Nej, det är för tidigt. Han dyker inte upp förrän på eftermiddagarna." Vad har du för glassturer på AEX egentligen?? ;D
Ha det bra allesammans!
//Thomas
Summering
Allt har bara flytit på för mig. Har inte varit med om någonting egentligen som är värt att berätta om här, förutom en sak. Men den kommer jag till snart.
Jag har verkligen fattat tycke för detta jobb, ångrar mig inte för en sekund. Alla mina tåg har gått enligt regelboken. Inga strul eller trasiga vagnar. Har egentligen bara suttit och tittat på naturen i fem månader.
Men, så i måndags (15/10). Jag lämnade Västerås och påbörjade min färd mot Köping. Jag rundade kurvan efter Västerås V och tittade framåt. Då ser jag något som står bakom en k-stolpe. Samtidigt som jag tänker, detta stämmer inte så tar personen några snabba kliv och ställer sig mitt i spåret. Jag tutar men smällen är ett faktum. Jag har precis varit med om ett klockrent självmord.
Jag lägger tåget i bromsläge fyra och ringer fjärren. Tåget stannar alldeles innan orienteringstavlan dingtuna. Jag berättar vem jag är, vad som har hänt och var jag står. Den enda frågan jag får är vad jag heter och hur jag mår. Med på tåget fanns en passåkande förare som har jobbat som kamratstödjare, han kom fram med en gång så jag slapp sitta själv.
Så här i efterkant så känner jag att vi har blivit väl förberedda på detta. Vi vet att detta inträffar. Men visst, det går inte att vara 100% förberedd. Jag fick en chock ca 15 minuter efter med ett häftigt gråtanfall men det är allt. Sen har känslorna svajat lite och jag hade lite svårt att somna på måndagskvällen. Men när jag hade somnat, då sov jag genom hela natten. Trösten ligger ju i att man var ett redskap och att jag såg hela händelseförloppet där jag utan minsta tvekan insåg att detta var ett självmord. Hur man reagerar på en olycka kan bara gudarna veta.
Så nu är jag sjukskriven t.o.m fredag, ska på återbesök då. Sen blir det väl att ge sig ut igen.
Sen vill jag passa på och önska er alla lycka till och se upp för dom som står och gömmer sig vid sidan av järnvägen;)
HA DE GOTT!!
/Martin
Rapport från H
evakuering pågår..
Man ska akta sig för vad man skriver på bloggen,, för rätt vad det var satt jag där mellan sköldinge och flen och evakuerade en x2 som havererat.. Det hela gick mycket lugnt och organiserat tillväga..
Hade på något vis förväntat mig mer skrikande kvinnor och barn.. eldsflammor och resenärer som irrar runt i blindo i spåren..
Annars går det fint hos sj hallsberg.. trivs mer och mer med yrket och vardagen..
Järnvägen hjälper jägarna på traven.. (jag är dock lyckligt oskyldig)
//jana
Adagio för stråkar och pendeltåg
Adagio för stråkar och pendeltåg
När får vi se något liknande från Sverige? Vad säger ni musikaliska KY7-kursare?
/Joakim
Tidigt möte i Rekarne
Tagen från bakhytt på ett smståg tidigt en tisdagsmorgon i oktober.
Allt går finfint för mig, lite småstrul bara men inga stora problem. Har fått alla mina fordon (X40, RC, X50, X12 och manövervagn AFM7) och går på skubben i Eskilstuna.
Josef är också färdig och kör på grupp i Västerås. Pratar en hel del med Martin och han är ju färdig sedan länge och för honom verkar allt gå bara fint också. Träffade Putte när jag var till Göteborg på en egen RC-tur härom veckan och utbytte några ord med honom. Dessutom stötte jag ihop med Ulf på Cst som hastigast men vi hann bara säga hej till varandra för båda skulle rusa vidare.
Utbildning... fast mest inbillning
Lokomotivförare Johan börjar med genomgång om vad vi lärt oss under de två dagar som gått.... Behöver jag tillägga att läraren var på lunchrast under tiden och kom in och asgarvade :-)
Många figurer blev det... Nästan i klass med T44:an i Hellsberg.
Helnöjd över krumelurerna
Flitiga eleverna Hans och Ulrika
Robert och... kan det vara... Hans.
Våran egentliga lärare Roland Halvarsson.
Förutom att svamla lite i utb.lokalen så har vi lyssnat lite på läraren och förhoppningsvis ska väl nåt fastna hos några av oss. Vi har också krälat runt på lok och oljat ner oss lite och det kommer det att bli mer av under resten av veckan.
Här kommer allt som Mia pajar hamna ;-)
Så här sysselsätter sig personalen på Merresor när dom har lite tid över ;-)
Hoppas att ni alla andra också har det bra på era arbetsplatser!
Men jag är lite besviken... förväntar mig fler inlägg och flummiga bilder från er andra också.
Ha det bäst!
/U
Malmö igår
För en gångs skull så åkte jag inte till Gävle igår utan till Malmö med Nattåg 67. Väl där nere så träffade jag på en från KY8 som gör sin Lia i Göteborg, kommer tyvärr inte ihåg vad han heter. Någon som vet? Han är snaggad och jag tror att han gjorde första Lian hos Hectorrail i Hallsberg.
Något som är intressant att beskåda där nere är det gigantiska projektet Citytyunneln, snacka om att området mellan Malmö C och hamnen blivit en jättelik byggarbetsplats. Blir nog fint när det är färdigt, och praktiskt när tågen norrifrån slipper spetsvända på Centralen när de ska vidare mot Köpenhamn.
Ha det bra allesammans!
//Thomas