Bye bye Linköping - Hallsberg, here I come!
Den eventuella upprustningen av Tjustbanan eller dennes vara eller icke vara är för övrigt ett hett ämne hos samtliga inblandade parter just nu, vi järnvägsvänner får hoppas på en fortsatt existens och helst en mordeniserad sådan. Händelserikt har det i alla fall varit under den här tiden, vilket ni har fått ta viss del av här på bloggen.
Det kändes lite vemodigt att åka därifrån idag men å andra sidan så får jag nu återvända till min gamla arbetsplats, nämligen SJ Hallsberg. Ska bli kul att se gamla bekanta igen och få köra fordon som man inte kört innan.
Ha det bra allesammans!
//Thomas
Liten fråga: Hur är Y2:an att köra egentligen?
/Joakim
Jodå, den är inte fy skam alls. Körsättet är lite likt Regina även om Y2 inte är i närheten när det gäller farthållningen. Men lättkörd, det är den.
Däremot är det en väldigt omständig mackapär vid klargöring, väldigt många detaljer att komma ihåg. Känns nästan lite kusligt omodernt trots att Y2 byggdes i mitten av 90-talet.
Öresundståg med inbyggt rökaggregat, alltså?
/Joakim
Ja, någon slags "Öresundstågen Light" i dieselversion skulle man kanske kunna säga. Hur har du det själv bland dina fordon, Cesar?
Jovars, det är Rc och T44 för hela slanten. De flesta loken är ju i OK skick, men det märks att T44:orna är i akut behov av litet kärlek och omvårdnad. Sedan märks det ju att flera av postloken körs väldigt hårt också, men än så länge håller dem. Och den/de Rc4 som har byggts om till postlok och STH 160 går faktiskt mycket bra! Dessutom har de ju CD-spelare, så man kan sitta och njuta av litet Joy Division eller någon trevlig fransk 1500-tals motett i 160 km/h, så det kan ju bli riktigt trivsamt.
/Joakim
Hmm, Joy Division..."Love will tear us apart", är det så du känner det när du skiljs från dina kära fordon efter turerna? Å när du rullar i de skogar och civilisationen känns låååångt borta så kan jag tänka mig att "Isolation" passar bra just då. Men ska man ha lite drag i kärran så är det Nine Inch Nails som gäller!